Slide
33 874 24 04
Godziny otwarcia: pn., wt., czw., pt. 8.00-17.00; śr. 8.00-15.00
Filia w Suchej Beskidzkiej
filia.sucha@pbw.edu.pl
Slide
Tel.: 33 874 24 04 e-mail: filia.sucha@pbw.edu.pl
Filia w Suchej Beskidzkiej

Szanowni Czytelnicy!
W dniu 29 marca br. (Wielki Piątek) Biblioteka będzie czynna w godz. 8.00 - 15.00

Kreatywne narzędzia internetowe w pracy nauczyciela bibliotekarza i nie tylko... Cz. 1

Przedstawiamy Państwu kilka ciekawych narzędzi, które z pewnością uatrakcyjnią każde zajęcia biblioteczne.

Nasza pierwsza propozycja dotyczy aplikacji przeglądarkowej Edpuzzle. Opracowując zajęcia dla uczniów niejednokrotnie wzbogacamy je wykorzystując materiał filmowy. Aplikacja Edpuzzle umożliwia pobieranie filmów z popularnych kanałów filmowych m. in. YouTube, National Geographic, TED, Khan Academy oraz edytowanie ich w zależności od potrzeb, czyli skracanie, a nawet nagrywanie własnego głosu. Ciekawą propozycją jest tworzenie własnych quizów, poprzez dodanie do filmów pytań otwartych lub wielokrotnego wyboru. Korzystać z niej mogą zarówno nauczyciele, jak również uczniowie. Nauczyciel może tworzyć wirtualne klasy, zamieszczać filmy i zapraszać uczniów wysyłając im link. Aplikacja jest darmowa i bardzo prosta w obsłudze, ponadto niewątpliwym jej atutem jest możliwość uzyskania materiału filmowego opatrzonego własnym komentarzem, a nawet narzędziem sprawdzającym uważność uczniów podczas oglądania.

Wykorzystując niektóre narzędzia internetowe można wspaniale połączyć zabawę z nauką, tak jest w przypadku programów do tworzenia książeczek elektronicznych. Dzieci mają możliwość oprócz ciekawej i kreatywnej zabawy rozwijać wyobraźnię, czy też kształtować umiejętności językowe.

Nauczycielom pracującym z młodszymi dziećmi proponujemy rozpocząć zabawę w programie StoryJumper. Aplikacja StoryJumper pozwala na tworzenie książeczki z możliwością przewracania kartek (słychać nawet "szelest" przewracanych kartek). Dzieci otrzymują zadanie, by nadać książeczce tytuł, autora, a nawet dedykację, mogą wybrać kolor okładki, następnie odwracając (za pomocą kliknięcia) kolejne kartki dodają obrazy i teksty, tworząc swoją własną opowieść. Program posiada m. in. bogatą bazę obrazków, ramek i różnych krojów czcionek. Można również pobierać zdjęcia z własnego komputera. Dodatkową opcją jest możliwość nagrywania swojego głosu. Wszystkie elementy rozmieszczone są na stronie intuicyjnie, pogrupowane w zakładkach, dlatego program jest prosty w obsłudze. Ponadto, StoryJumper oferuje również tworzenie wirtualnej klasy z możliwością dodawania kont uczniów i udostępniania im książeczek oraz tworzenia wspólnych projektów.

Pozostając w temacie filmów i książeczek elektronicznych, kolejną aplikacją wartą uwagi jest produkt Google o nazwie Toontastic 3D. Aplikacja umożliwia tworzenie filmików animowanych, opowiadań, kreskówek. Dostępna jest za darmo na smartfony i tablety, kierowana głównie do dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Nie wymaga logowania. Wykorzystując narzędzia aplikacji dzieci mogą rysować, animować swoje postaci, nagrywać i dodawać swój głos oraz różne dźwięki. Gotowe animacje można publikować w formacie mp4 i odtwarzać na dowolnym urządzeniu. Aplikację można zaproponować dzieciom jako narzędzie do prezentacji opowiadań, a nawet projektów, w których w ciekawy sposób mogą przedstawić wyniki swojej pracy.

Zabawy plastyczne są bardzo lubiane przez dzieci, dlatego często uwzględniane są w planowaniu zajęć dla najmłodszych. Warto uatrakcyjnić je wykorzystując aplikacje z rozszerzoną rzeczywistością.

Aplikacja Quiver pozwala “ożywić” kolorowane przez uczniów i przedszkolaków obrazki, przy użyciu urządzenia mobilnego. Jest to aplikacja, w której tradycyjne kolorowanie zostaje wzbogacone rozszerzoną rzeczywistością. 

Aby z niej skorzystać potrzebne są: 

  • - kolorowanki, które należy pobrać (za darmo) i wydrukować bezpośrednio ze strony: www.quivervision.com, klikając w zakładkę Coloring Packs. Znajdziemy tam pakiety kolorowanek (edukacyjny, z maskami zwierząt i animowanych postaci oraz pakiet poświęcony modzie),
  • - kolorowe kredki, do pokolorowania wydrukowanej strony,
  • - urządzenie mobilne, na które ściągniemy aplikację Quiver (dostępna na Android i iOS):http://www.quivervision.com/apps/. 

Na koniec, należy włączyć aplikację, kliknąć w ikonę motylka, nakierować kamerę urządzenia na obrazek i obserwować jak ożywają pokolorowane postaci :)

Wśród narzędzi nie może zabraknąć aplikacji przeznaczonych do tworzenia różnego rodzaju quizów.

Kahoot - to narzędzie posiadające stronę internetową i działające w formie aplikacji na urządzenia mobilne. Wykorzystywane jest do opracowywania  ankiet i quizów. Można je  utworzyć po kliknięciu w przycisk: “Create kahoot”. W trakcie tworzenia nowej gry, do każdego pytania/zadania możemy dodawać multimedia: zdjęcia i nagrania z serwisu YouTube. Udział w gotowym quizie lub ankiecie jest możliwy dopiero po zalogowaniu się nauczyciela na swoim koncie Kahoot, przejściu do konkretnej gry, wciśnięciu przycisku “play” i podaniu uczniowi specjalnego numeru PIN, który należy wpisać w okienko na stronie:  https://kahoot.it/. Po zakończeniu przez uczniów gry, możemy pobierać jej wyniki i dokonywać ich analizy.   

Polecamy także skorzystanie z instruktażu: tworzenia i przeprowadzania gier, który znajdziemy na blogu SuperBelfrzy RP.

Genial.ly - daje możliwość tworzenia m.in.: quizów, infografik, przewodników, prezentacji (wideo i tradycyjnych), grafik oraz raportów. Nowy obiekt możemy tworzyć samodzielnie lub zapraszając do współpracy inne osoby. Genial.ly udostępnia darmowe szablony, które dostosowuje się i zmienia w zależności od oczekiwań. 

W trybie edycji naszej pracy możemy:

  • - zmieniać tło, usuwać niepotrzebne strony, 
  • - dodawać: tekst, ikony, kształty, ilustracje, mapy, strzałki, interaktywne przyciski, oznaczenia, pliki multimedialne, wykresy i ramki. 

Narzędzie pozwala na dzielenie się pracą za pomocą wygenerowango linka lub dokonanie prezentacji w przeglądarce internetowej. 

Na koniec prezentujemy serwis społecznościowy Pinterest.

Pinterest - służy do zbierania i porządkowania materiałów multimedialnych. Gromadzone tam: zdjęcia, krótkie dokumenty tekstowe i materiały wideo, często odsyłają do źródłowych stron internetowych, które dają pełen dostęp do materiałów. Każdy użytkownik może dodawać do swoich kolekcji pozycje stworzone samodzielnie i przez innych. Pinterest dostępny zarówno w formie strony internetowej, jak również w wersji mobilnej, jest źródłem wielu materiałów i inspiracji, które nauczyciel może wykorzystać podczas pracy z dziećmi i młodzieżą. Posiada także opcję tworzenia folderów, w których można gromadzić materiały na określony temat, tworząc np. kolekcję materiałów przeznaczonych na konkretną lekcję z uczniami.

Służymy pomocą w korzystaniu z wyżej wymienionych narzędzi. Zainteresowanych nauczycieli zapraszamy do kontaktu mailowego Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

 

 

© 2024 pbwsucha.pl          Deklaracja dostępności          Polityka prywatności